هنر رنگ در سینما

هنر رنگ در سینما

هنر رنگ در سینما

 

چگونه رنگ می تواند یک داستان را روایت کند؟ دلیل اصلی استفاده از هنر رنگ در سینما ممکن است واضح باشد: ایجاد تصاویر رنگارنگ ، پویا و زیبا. اما یک دلیل ثانویه وجود دارد اینکه داستان گویی بصری را تسهیل کند.

ایجاد یک طرح رنگ متعادل ممکن است پیچیده تر از آنچه در ابتدا تصور می شود ، باشد.

بیایید انواع طرح های رنگی را که می توانید برای ایجاد یک پالت رنگی متعادل فیلم استفاده کنید ، مرور کنیم.

هنر رنگ در سینما

طرح های تک رنگ

 

طرح رنگی تک رنگ زمانی است که یک “رنگ” پایه با استفاده از سایه ها ، تن ها و رنگ ها گسترش می یابد. رنگ ها با افزودن سفیدی و سایه ها با افزودن رنگ سیاه به دست می آیند.

مثال فیلم هتل گراند بوداپست The Grand Budapest Hotel 

همانطور که در این تصویر از یکی از بهترین فیلمهای Wes Anderson The Grand Budapest Hotel مشاهده می کنید ، تیم وی از یک طرح رنگی تک رنگ استفاده کرده است. صورتی روشن جای خود را به بنفش های عمیق تر می دهد. نتیجه ، تن رنگ انتخاب شده را دست نخورده نگه می دارد ، اما به شما امکان می دهد کنتراست درون آن ایجاد کنید. طرح های رنگی تک رنگ در سایه های یک رنگ مانند قرمز ، قرمز تیره و صورتی وجود دارد. آنها احساسی کاملاً هماهنگ و لطیف و آرام بخش ایجاد می کنند.

یکی از بهترین فیلم های اکشن ، ماتریکس The Matrix یکی دیگر از نمونه های خوب طرح رنگی فیلم های تک رنگ است. تقریباً هر صحنه تنظیم شده در خود ماتریکس از یک پالت رنگ سبز استفاده می کند. سایه های رنگ سبز در همه قسمت های قاب نفوذ می کند تا یک اثر غیر طبیعی و بیمارگونه ایجاد کند.

هنر رنگ در سینما

طرح های تکمیلی

طرح های رنگی مکمل زمانی است که از دو رنگ از اضلاع مخالف چرخ رنگ در ترکیب با یکدیگر برای تشکیل پالت های رنگ استفاده می شود.

هدف از پالت های رنگی مکمل ایجاد “زندگی” بصری در قاب است. قرمز و سبز ، به عنوان مثال از آملی amelie، هر دو بیشتر در حضور رنگ مکمل خود ظاهر می شوند.

درام متضاد (به عنوان مثال گرم در مقابل سرد) ، رنگ های مکمل در مقابل یکدیگر بر روی چرخ رنگ زندگی می کنند. به عنوان مثال ، نارنجی و آبی رنگهای مکمل هستند که معمولاً در پالت رنگ بسیاری از فیلمهای پرفروش مورد استفاده قرار می گیرند.

 

هنر رنگ در سینما

طرح های آنالوگ

در طرح های رنگی مشابه از رنگ هایی که در چرخ رنگ مکمل در کنار یکدیگر هستند استفاده می شود.که تمایل دارند در طبیعت رخ دهند و احساس هماهنگی ایجاد می کنند که چشم نواز است. 

نمونه های خوبی از رنگ های آنالوگ که می توانند طرح های رنگی مشابه ایجاد کنند مانند فیلم traffic عبارتند از قرمز و بنفش ، یا زرد و سبز آهکی. از آنجا که رنگها فاقد کنتراست و کشش رنگهای مکمل هستند ، در عوض نوعی وحدت بصری ایجاد می کنند.

به طور کلی هنگام ایجاد یک طرح رنگی مشابه ، یک رنگ برای غالب شدن انتخاب می شود ، رنگ دوم و رنگ سوم (همراه با رنگ سیاه ، سفید و رنگ خاکستری) برای پشتیبانی.

هنر رنگ در سینما

طرح های سه گانه

در یکی از بهترین فیلم هایی که  از طرح های رنگی سه گانه به روش های مختلف استفاده کرده superman است – برای ایجاد هر داستان موازی و اتصال آنها به یکدیگر. اساساً ، این طرح های رنگی مشابه درنهایت نوع دیگری از طرح رنگی مکمل را ایجاد می کنند. یک طرح رنگ سه گانه زمانی است که سه رنگ به طور مساوی و مشترک استفاده می شود.

یعنی یک رنگ در طرح رنگ های سه گانه به عنوان رنگ اصلی انتخاب شده و دو رنگ دیگر به صورت مکمل استفاده می شود. طرح های رنگی سه گانه تا حدودی کمتر رایج است زیرا ممکن است کمی کارتونی به نظر برسد.

 

2 thoughts on “هنر رنگ در سینما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X